This 1973 composition embodies the haunting figural abstractions of Kamala Ibrahim Ishaq, one of Sudan’s most prominent female artists. Evoking a zaar ritual in which evil spirits are exorcised, often accompanied by ecstatic musical performance. This piece depicts distorted figures whose open mouths appear to call out in anguish. Their faces meld together into abstract organic forms in a monochromatic palette. A prominent figure in Sudan’s art scene, Ishaq was one of a number of artists active during the 1970s, who grappled with questions over artistic knowledge and aesthetic traditions, proposing anti-academic models of production.
تجسد هذه اللوحة، التي تم إبداعها في عام 1973، الأفكار التجريدية التصويرية والمفعمة بالعواطف الجياشة لكمالا إبراهيم إسحق، إحدى أبرز الفنانات السودانيات. وتستحضر اللوحة طقوس “الزار”، أو طرد الأرواح الشريرة، والتي غالباً ما يرافقها أداء مسرحي موسيقي. ويجسد هذا العمل شخوصاً مشوهة تبدو أفواهها الفاغرة وكأنها تصرخ بألم. وتتشابك وجوه هذه الشخوص مع بعضها البعض في أشكال عضوية مجردة ضمن طيف أحادي اللون. وكانت إسحق، وهي شخصية بارزة في المشهد الفني السوداني، واحدة من بين عدة فنانين ناشطين في فترة السبعينيات والذين ناضلوا طويلاً لفهم الكثير من التساؤلات المتعلقة بالمعرفة الفنية والتقاليد الجمالية، ليقترحوا أنماطاً إنتاجية غير أكاديمية.