A major figure in 20th century modernism, Ramses Yunan co-founded the Art et Liberté art group, the Egyptian Surrealist movement, which was active from 1938 to 1946. His art frequently featured tortured or dismembered bodies as commentary against repression and for women’s rights. Composition No. 3 is an abstract painting from a series painted between 1962 and 1964. It employs earth tones and forms of an evolving geological structure that Yunan explores in his 1964 essay, “Vision of the Artist and Ecology.”
Born in Upper Egypt, Yunan dropped out of the School of Fine Arts in Cairo and began to work as a secondary school art teacher. In the late 1930s, he moved to Cairo and met the poet Georges Henein who is considered the founder of Egyptian Surrealism. Forced to flee Egypt in 1947 because of his anarchism, he emigrated to France where he worked at Radio France. His protests against France’s role in the Suez Crisis forced his return to Cairo. He continued to write as an art critic and theorist until his death in 1966.
يعتبر رمسيس يونان شخصية بالغة الأهمية في حركة الفن الحديث خلال القرن العشرين. وقد شارك في تأسيس جماعة “الفن والحرية” الفنية التي تزامنت مع ظهور الحركة السريالية المصرية والتي نشطت بين عامي 1938 و1946. وكثيراً ما جسدت أعماله الفنية صور جثث معذبة أو ممزقة كإنتقاد للقمع ولحقوق المرأة. وكانت لوحته “تكوين رقم 3” عبارة عن لوحة تجريدية من سلسلة تم رسمها بين عامي 1962 و1964. وتوظف هذه اللوحة التدرجات اللونية الترابية وأشكال هيكل جيولوجي متطور يستكشفه يونان في مقالته “رؤية الفنان والإيكولوجيا” في عام 1964.
وقد ترعرع يونان في صعيد مصر، وترك كلية الفنون الجميلة في القاهرة وبدأ التعليم في مدرسة ثانوية. وفي أواخر الثلاثينيات من القرن العشرين، انتقل يونان إلى القاهرة والتقى بالشاعر جورج حنين والذي يعتبر مؤسس الحركة السريالية في مصر. وأُجبر على الفرار من مصر في عام 1947 بسبب مواقفه السياسية، وبعدها هاجر إلى فرنسا حيث عمل في الإذاعة الفرنسية، وتمكن من العودة إلى القاهرة بعد احتجاجه على دور فرنسا في أزمة السويس. واستمر في الكتابة كناقد فني وواضع نظريات حتى وفاته في عام 1966.