Hussein Shariffe
- Country: Sudan
- Exhibitions:
- A Century in Flux
- Taking Shape
As a painter, poet and filmmaker, Hussein Shariffe approached his artwork in a way that surrendered to unexpected developments. A number of his ventures, both realised and unrealised, focused on Sudan’s political histories and he was always interested in reaching as many people as possible. It was the ability to reach wider audiences that drew Shariffe to start making films in the 1970s. In 1979, he directed Tigers are Better Looking, an adaptation of a short story by Jean Rhys and later, in the 1990s he worked on films about exile, including Diary in Exile, with Egyptian filmmaker Attiyat Al Abanodi, and Letters from Abroad, based on a selection of Sudanese poems. Beginning his career as a painter, Shariffe had his first solo exhibitions in London’s Gallery One in 1958 and 1960. He graduated in modern history from the University of Cambridge in England and later pursued his Master's degree at London’s Slade School of Fine Arts, where he studied under Lucian Freud.
أنجز حسين شريف، الرسام والشاعر والمخرج، أعماله الفنية بطريقة تخضع للتفاعلات غير المتوقعة. وقد استهل رحلته في عالم الرسم بإقامة أول معرضين فرديين له في عامي 1958 و1960. وقد اعتمد على التلقائية في فنه، مستعداً للخروج عن السيناريو حيثما تأخذه أفكاره المبدعة. وركز العديد من مشاريعه، سواء المحققة أو غير المحققة، على تاريخ السودان السياسي، ولطالما كان مهتماً باستقطاب أوسع قاعدة جماهيرية ممكنة. ولعل القدرة على الوصول إلى عدد أكبر من الجماهير هي ما دفع شريف إلى الإنتاج السينمائي منذ السبعينيات. وأخرج شريف عام 1979 فيلم \"النمور أجمل\" المستمد من قصة لجان ريس. وعمل في التسعينيات على أفلام تتناول المنفى، من ضمنها فيلم \"يوميات في المنفى\"، بالاشتراك مع المخرجة المصرية عطيات الأبنودي، و\"رسائل من الغربة\" الذي يستند على نصوص مختارة من الشعر السوداني. بدأ شريف مسيرته كفنان، بإقامة معرضه الفردي الأول في جاليري ون في لندن في عام 1958 وعام 1960. بعد تخرجه من قسم التاريخ الحديث في جامعة كامبردج، تابع شريف دراسته للحصول على شهادة الماجستير من مدرسة سليد للفنون الجميلة في لندن، تحت إشراف لوسيان فرويد.