An oversized soldier looms protectively over a group of Egyptian people engaged in a variety of daily activities: a wedding, a mother nursing her baby, children drawing and riding bikes, a couple lovingly embracing. In the distance a plantation, a village, a factory and a group of factory workers are depicted. Painted in the crippling aftermath of the 1967 Arab-Israeli War, The Protector of Life offers an image of strength, but also caution: the soldier securely holds his rifle in one hand, whereas his other tenderly shields and protects the people going about their daily lives.
لادجف اتصور “حماة الحياة” جندياً عملاقاً يشمخ باقتدار وسط اللوحة محتضناً مجموعة من المصريين أثناء مزاولة حياتهم اليومية: عروسان في موكب زفاف، أم تعتني بطفلها، أطفال يرسمون ويركبون الدراجات الهوائية، حبيبان يتناجيان. وتلوح في خلفية اللوحة حقل وقرية ومصنع ومجموعة من العمال. رسم عويس هذه اللوحة في أعقاب هزيمة عام 1967، وهي تجسد في مضمونها القوة والحذر في آن معاً: حيث يمسك الجندي بندقيته بإحكام بيد واحدة، بينما يحمي بيده الأخرى الناس الذين يمارسون حياتهم اليومية.