Born into a Palestinian family in exile in Lebanon, much of Mona Hatoum’s practice carries strong political undertones. Witness draws directly from Lebanon’s 20th century history and is a miniature, porcelain reproduction of a bronze monument located in the centre of Beirut, Place des Martyrs, (Martyrs Square). The original monument was created to commemorate Lebanese nationalists who were hanged during WWI by the Ottomans, however, is now awash with bullet holes from Lebanon’s Civil War (1975-1990). Hatoum’s reproduction is true to the original, and even in miniature, the garish bullet holes continue to serve as a commemoration not only of the deceased in WWI, but also for all those who lost their lives during the brutal and long Civil War.
ولدت الفنانة منى حاطوم في لبنان لعائلة فلسطينية، وتحمل معظم أعمالها الفنية نزعاتٍ سياسية قويّة. يستمد العمل الخزفي «شاهد» إلهامه مباشرة من التاريخ اللبناني في القرن العشرين، حيث يبدو أشبه بنسخة مص ّغرة عن النصب التذكاري البرونزي الموجود في «ساحة الشهداء» وسط مدينة بيروت، والذي أقيم إحيا ًء لذكرى المناضلين اللبنانيين الذين أعدمتهم السلطات العثمانية خلال الحرب العالمية الأولى، وهو مليء بثقوب الرصاص في إشارة إلى الحرب الأهلية اللبنانية. تعمدت حاطوم أن يطابق عملها النصب الأصلي في كافة تفاصيله، فحتى النسخة المص ّغرة احتوت ثقوب ًا من الرصاص في محاولة لاستحضار ذكرى هؤلاء المناضلين وجميع ضحايا الحرب الأهلية التي طال أمدها.